SOCIAAL
MANAGEMENT
INHOUD en PROGRAMMAONDERDELEN
van de groep / training meer plezier in je werk .
MOTTO:
Als ik blijf kijken
zoals ik altijd heb gekeken
Blijf ik denken
zoals ik altijd al dacht
Als ik blijf denken
zoals ik altijd heb gedacht
Blijf ik geloven
zoals ik altijd heb geloofd
Als ik blijf geloven zoals ik altijd
heb geloofd
Blijf ik doen zoals
ik altijd heb gedaan
Als ik blijf doen
zoals ik altijd heb gedaan
Blijft mij overkomen
wat mij altijd overkomt
Het volledige programma van de groep/training bestaat uit 10 wekelijkse
zittingen van 2 ½ uur met na 3
maanden een 11e terugkom en
afrondings zitting.
Voorafgaand aan ieder
onderdeel wordt door de deelnemers literatuur
gelezen over een onderwerp (10-20 blz..) met aansluitende huiswerk opdrachten om de diverse invalshoeken en thema’s eigen te maken.
1. INLEIDING
Na kennismaking met elkaar
worden met diverse technieken bij iedere deelnemer eigen haalbare persoonlijke
doelen en punten van aandacht voor de komende training, op
papier gezet.
De groep denkt met ieder mee
over hoe deze doelen zichtbaar kunnen worden en hoe de deelnemers daarbij een
ondersteunende en helpende rol kunnen
hebben.
2. SPANNINGEN / STRESS
Begrijpen wat er lichamelijk
allemaal gebeurt geeft inzicht in signalen van spanning, en het belang van
herstellen van inspanning.
Aandacht aan wat voor ieder
het leven zwaarder maakt met negatieve spanningen en lichter maakt met
positieve spanningen en welke veranderingen in de omstandigheden een opbouwende
werking kunnen hebben zijn belangrijk.
Het gaat om het zoeken naar
verruiming van mogelijkheden en
vermindering van beperking.
3. REALISTISCH DENKEN
Ons Denken heeft bepalende
invloed op ons welbevinden. Probleem bij onze manier van denken is vaak dat we
teveel algemeniseren, te weinig nuanceren en onszelf met overdrijvingen in de problemen brengen
zonder dat we ons dat realiseren.
Ook met onze automatische
gedachten ( “zie-je-wel” -ismen) ondermijnen we onszelf zonder ons dat
realiseren. Zie je wel dat ik het niet kan is bijvoorbeeld reden om te stoppen
met wat ik aan het doen ben, zonder dat ik me nog afvraag wat er nu eigenlijk
precies niet lukt of moeilijk is.
Als we deze algemeenheden en
mogelijke overdrijvingen van onszelf leren onderkennen en uitdagen, kunnen we
gebeurtenissen in ons leven op een andere manier leren bezien en benaderen.
Wat je over iets denkt
bepaalt wat je over iets voelt, op je manier van denken kan je meer invloed
uitoefenen dan je denkt als je je denkgewoontes
onderzoekt en gedachten leert uit te dagen.
Ik kan denken en voelen wat
ik wil is realistischer dan je gedachten en gevoelens als automatisch en enige
werkelijkheid opvatten.
4. POSITIE INNEMEN
De theorie van de acht
interactie posities van de “Roos van Leary”
helpt de verschillende posities
die je inneemt ten opzicht van anderen en die anderen innemen t.o.v. jou, te leren
kennen.
Met name het meer beseffen
van de invloed die je zelf hebt, met de door jou ingenomen positie t.o.v. de
ander, helpt goed om meer regie terug te krijgen.
Zicht op de verschillende
effecten van eigen gedrag op anderen en leren van de mogelijkheden om andere
posities in te nemen en te kunnen kiezen waar dat wenselijk en nodig is, geeft
verruiming van je mogelijkheden in je omgang met anderen.
5. KWALITEITEN
Bij veel stress, zijn mensen
geneigd hun kwaliteiten extra in te zetten en daarmee lopen ze een gerede kans
veel te veel van het goede in te zetten.
Zonder dat ze dat tijdig in de gaten hebben putten ze zich uit in meer van hetzelfde.
“Valkuilen” geven zicht op
de negatieve effecten van teveel inzet van dezelfde kwaliteit van jezelf. Als
veel oog hebben voor de belangen van een ander een kwaliteit van je is, kan
bijvoorbeeld bij veel druk het oog hebben voor de ander omslaan in bemoeizuchtig voor de ander worden.
Wat oorspronkelijk positief
was wordt negatief en leidt vervolgens tot zelf te kort komen, een op termijn uitputtend risico zijn voor
Burn-out.
Je kwaliteiten leren kennen
en handvaten leren om niet in een negatief patroon van overdrijving terecht te
komen, staat centraal in dit onderdeel rond kernkwaliteiten van jezelf en de
verbanden met allergieën.
6. ACTIEF
LUISTEREN
Mensen die onder druk staan
moeten vaak alle zeilen bijzetten om 'zichzelf staande te houden', zij hebben daardoor vaak geen oor (meer) voor
een ander.
Dit onderdeel leert hoe
plezierig het is als een ander echt naar je luistert en hoe belangrijk het is
om goed naar de ander te kunnen luisteren. Goed luisteren is na gaan of datgene
wat je (altijd) interpreterend hoort ook daadwerkelijk datgene is wat werd
gezegd en bedoelt.
Open contact door optimale
aandacht over en weer, werkt spannings verminderend.
Actief kunnen luisteren
helpt goed het eigen isolement en dat van een ander te doorbreken.
Contacten in je leven die
eenzijdig zijn geworden kunnen hiermee weer meerzijdig worden.
7.
WEDERKERIGHEID en ASSERTIVITEIT
Assertiviteit is opkomen voor
jezelf door in te gaan op wat een ander met je doet met behoud van het contact
met jezelf.
Het gaat niet alleen om ik
win of jij wint, maar om zoeken naar ik en jij kunnen iets winnen, dus een mate
van wederkerigheid.
Niet alleen het stellen van
de grenzen, maar de grenzen ook op een dusdanige manier aangeven dat het
contact behouden blijft , blijkt een kunst.
Dit onderdeel geeft inzicht
in de verschillen tussen subassertief, assertief en agressief gedrag.
Doel is bevredigender
contact met jezelf en met anderen krijgen en het gevoel over je “Zelf” t.o.v.
anderen te verbeteren en terugtrek gedrag om te buigen.
8. STEUN VRAGEN en GEZELSCHAP ZOEKEN
Mensen zijn vaak geneigd de
dingen zelf te doen of op te knappen, en vinden het lastig steun te vragen.
Oude normen en waarden
drijven ons vaak in de hoek, alsof we eindeloos moeten blijven bewijzen dat we
het “zelf” kunnen.
Als kind was het ook leuk en
de bedoeling om te laten zien wat je allemaal kon in de wens als “grote”
behandelt te worden.
Als volwassene jezelf afvragen
of je opgebouwde gewoontes nog functioneel zijn in het heden, heeft allerlei
heilzame effecten zoals bijvoorbeeld in dit geval jezelf meer gezelschap gunnen
en beter samenwerken.
Tijdig en zonder teveel
belemmeringen assistentie kunnen vragen en omgekeerd van betekenis kunnen
zijn door steun te bieden is bij het voorkomen van te veel werkdruk
belangrijk en verhoogt het plezier.
9. OMGAAN MET
CONFLICTEN
Mensen vinden het over het algemeen
lastig om met conflicten om te gaan. Veel moeite hiermee heeft te maken met
ervaringen rond conflicten in het verleden.
Dit onderdeel geeft
handvaten voor conflicthantering.
Het is helpend zicht te krijgen
op diverse stijlen van omgaan met conflicten en de effecten daarvan passend bij
de aard van jezelf en van de verschillende soorten conflicten.
“Goed” onderhandelen is pas
weer mogelijk als inzicht terug wordt verkregen waar diverse belangen elkaar
kwijt zijn geraakt.
Angst is hierbij vaak een
slechte raadgever.
Veel aandacht wordt dan ook
besteed aan oorsprong en effect van hoog oplopende gevoelens, als gevolg van
oude ervaringen en automatische gedachten bij conflicten.
Het overwinnen van de angst
voor conflicten en vermindering van de vermijding, versterken gevoelens van
competentie en weerbaarheid.
10. OPEN ZITTING EN EVALUATIE
Inhoudelijk door deelnemers
zelf in te vullen met onderwerpen die in de training en de groep zijn blijven
liggen of nog extra aandacht behoeven.
- Terugkijk op
oorspronkelijke doelen en verschuivingen.
- Waar persoonlijk het
meest, waar het minst aangehad.
- Evaluatie van de
training.
11. TERUGKOM ZITTING +/- 3 maanden later.
- Afronding en terug blik.
- Zijn doelen behaald en
verandert.
- Hoe heeft wat je geleerd
hebt doorgewerkt op je werk.
- Wat heb je goed vast
kunnen houden.
- Wat heeft nog aandacht
nodig van jezelf.
- Afscheid en evaluatie van
elkaar.
Naast het volledige programma is het ook
mogelijkheid voor de afzonderlijke onderdelen te kiezen in de vorm van workshops die aansluiten bij de
behoefte van de deelnemers van een training.
Op die manier is een product
op maat te maken met één of meerdere
onderdelen.
Gilles Tak, Psychotherapeut en Ada
Krale, Sociologe, Preventiewerkster hebben elkaar de
afgelopen jaren geënthousiasmeerd en
uitgedaagd op het werkterrein van de arbeidshulpverlening en sociaalmanagement.
Samen hebben we veel artikelen geschreven en
herschreven, groepen verzorgd en opleiding gegeven aan groepstrainers.
De diverse invalshoeken
en thema’s zijn te downloaden op deze website onder Artikelen, veel leesplezier.