SOCIAAL
|
|
Onderstaande teksten werden gemaakt door Mw. S.A.M. Post (Psychotherapeute) voor haar lezing over BURNOUT , in het kader van Studium Generale van de Universiteit van Wageningen in April 2002.
I.
Burnout als een motor
Burnout
is te vergelijken met een op hol geslagen motor waarbij tegelijkertijd
voortdurend op de rem wordt gestaan:
Controleverlies en falen
leidt tot machteloosheid, demoralisering en vermijding. II.
Doel
van behandeling
In
de revisie: Fysiek
herstel en opbouwen van energie Leren
bedienen van de knoppen van je eigen motor:
automatische patronen bewust en specifiek
maken III.
Overspannenheid
Terug te herleiden
gebeurtenissen Doodmoe Je
bent je bewust van je situatie Je
kan zelf maatregelen treffen Door
die maatregelen te treffen krijg je de controle terug IV.
Symptomen
burnout a.
Fysiologische reacties Hoofdpijn
Pijnlijke spieren
Nek-
en rugklachten
Slaapproblemen
Misselijkheid
Duizelingen
Rusteloosheid
Vermoeidheid
Verhoogde arousal
(op scherp staan)
Nerveuze tics
b.
Psychologische
reacties Frustratie Woede en wrok Paniekklachten Achterdocht Hopeloosheid Hulpeloosheid Machteloosheid
c.
Gedragsmatige
reacties Neiging tot agressief
gedrag Veel consumptie van
koffie/tabak/alcohol/drugs Teveel of te weinig
eten Accident prone Terugtrekken en
isoleren
V.
WIE:
Persoonlijkheidsaspecten
VI.
WANNEER Aard van het werk
Persoonlijkheidsproblematiek
Organisatorische
problemen
Psychosociale
problemen
VII.
Signalen
VIII. Therapieλn Cognitieve
Gedragstherapie
Communicatie, vaardigheidstraining Individuele coaching IX.
Behandeltaken
1e fase Lichamelijk herstel
Zicht krijgen op-
en hanteren van stressoren en stress reacties Plan van aanpak
X.
VICIEUZE
CIRKELS Feitelijke
gebeurtenis: Een overvolle agenda inkijken Lichamelijke reacties zweten rillen spierspanning slappe benen rusteloos, moe slechte concentratie
Gedachten Ik moet het afkrijgen Ik ben te moe Ik kom niet tot rust Ik krijg het niet af Ik word nooit meer de oude
Gevoelens Gespannen Terugtrekken Ergernis Piekeren Somber Ziekmelden
XI.
Kenmerken
van automatische gedachten 1. Ze
zijn automatisch d.w.z. ze komen zomaar in je op.
2. Ze
zijn onvrijwillig, dat wil zeggen, je kunt ze moeilijk van je afzetten.
3.
Ze zijn vervormd, dat wil zeggen, ze hoeven niet overeen te komen met de
feiten.
4. Ze
helpen niet, dat wil zeggen, ze maken angstig of somber en dat maakt het
moeilijk om problemen op te lossen.
5. Ze
zijn voor jou geloofwaardig, d.w.z. het komt op
het moment zelf niet bij je op om er vraagtekens bij te zetten. XII.
Behandeltaken
2e fase Kernkwaliteiten en valkuilen van persoonlijke werkstijl in kaart brengen Oefenen en doorwerken
van stress- en conflictsituaties
Thematisch
capita selecta op vaardigheidstraining (onderhandelen, conflicthantering, etc) XIII.
Kernkwaliteiten
kwadrant
Kernkwaliteit
teveel van het goede
Valkuil
>>>>>>
p ί
n ί
o ί
e ί s ί g ί <<<<<< Allergie teveel van het goede Uitdaging XIV.
EHBO
koffer: terugvalpreventie
Wat zijn voor mij stress
signalen Valkuilen Lastige
situaties Wat
heb ik geleerd dat mij helpt XV.
Sociaalmanagement.nl |
U kunt een e-mailbericht met vragen of opmerkingen over deze website
verzenden aan
gjtak@sociaalmanagement.nl.
|